SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN


Polecamy projekty Europe Direct Lublin oraz ważne wydarzenia dla Unii Europejskiej z dziedzin ekonomii, kultury, funkcjonowania państw i życia społeczeństw oraz poszczególnych obywateli. Oferujemy szeroką gamę szkoleń, kursów, konsultacji, konkursów, spotkań i materiałów dostosowanych do różnych potrzeb i oczekiwań. W biurze ED do Państwa dyspozycji pozostają konsultanci i eksperci, którzy chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania dotyczące funkcjonowania Unii Europejskiej.

ZACHĘCAMY DO WYPEŁNIENIA KRÓTKIEJ ANKIETY ZWIĄZANEJ Z DZIAŁALNOŚCIĄ EUROPE DIRECT


11.01.2019 Parlament Europejski: Posłowie przyjęli nowe przepisy dotyczące transportu drogowego i kabotażu w UE

  • Posłowie przyjęli poprawki dotyczące kabotażu, ale odrzucili te dotyczące delegowania i czasu odpoczynku kierowców
  • Walka z firmami-przykrywkami działającymi na zasadzie skrzynki pocztowej
  • Wykorzystanie cyfryzacji do skuteczniejszego egzekwowania przepisów

Nowe regulacje zwalczające firmy-przykrywki, usprawniające egzekwowanie przepisów dotyczących kabotażu i zapobiegające oszustwom w transporcie drogowym zostały przyjęte przez parlamentarną Komisję Transportu i Turystyki (TRAN) w czwartek.

Posłowie chcą, aby firmy transportowe mogły dostarczać towary w ciągu 3 dni po przekroczeniu granicy. Ma to na celu uniknięcie przejazdów pustych ciężarówek i ułatwić egzekwowanie przepisów. Obecne prawodawstwo pozwala na trzy operacje w ciągu 7 dni.

Aby zapobiec systemowemu kabotażowi, po upływie 3 dni ciężarówki będą musiały powrócić do państwa pochodzenia i pozostać tam przez co najmniej dwa i pół dnia przed ponownym wjazdem do państwa, w którym wykonywały kabotaż.

Pojazdy będą musiały także przynajmniej raz na cztery tygodnie załadować lub wyładować towar w państwie, w którym zarejestrowana jest firma transportowa, powiedzieli posłowie.

Rozprawienie się z firmami-przykrywkami i nadużywaniem vanów

Aby zwalczyć firmy-przykrywki działające na zasadzie skrzynki pocztowej, firmy transportowe będą musiały przedstawić dowód rozwiniętej działalności w państwie członkowskim, w którym są zarejestrowane.

W związku z wzrastającą ilością firm używających lekkich pojazdów dostawczych (light commercial vehicles, LCVs), posłowie zaproponowali, aby firmy wykorzystujące takie pojazdy o masie powyżej 2,4 tony do transportu międzynarodowego były zobowiązane do przestrzegania unijnych przepisów dotyczących operatorów transportu drogowego.

Namierzanie „czarnych owiec”, rzadsze kontrole firm działających zgodnie z prawem

Posłowie chcą, aby dokumenty elektroniczne i cyfrowe technologie były używane efektywniej w celu zmniejszenia obciążenia kierowców i skrócenia czasu kontroli drogowych. Władze państw członkowskich powinny zintensyfikować współpracę ponadgraniczną, aby skuteczniej namierzać i nadzorować firmy z historią nieprzestrzegania prawa, jednocześnie zmniejszając kontrole operatorów działających zgodnie z prawem.

Kolejne kroki

Posłowie z komisji TRAN przyjęli poprawki do propozycji przepisów dotyczących kabotażu i przepisów regulujących dostęp do zawodu operatora transportu drogowego 27 głosami za i 21 głosami przeciw. Posłowie odrzucili poprawki do zapisów o czasie odpoczynku i o delegowaniu kierowców. Koordynatorzy Komisji TRAN zdecydują o dalszym losie proponowanych regulacji podczas kolejnego spotkania.






facebook