SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN


logo


Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Unii Europejskiej
i zaangażować się w dyskusję dotyczącą jej przyszłości?


11.04.2007 NOWE PRZEPISY o CZASIE PRACY KIEROWCÓW w UE

Od środy 11 kwietnia 2007 w krajach Unii Europejskiej obowiązują nowe socjalne przepisy o czasie pracy kierowców autokarów i ciężarówek, których celem jest podniesienie bezpieczeństwa na unijnych drogach. Zgodnie z nowym unijnym rozporządzeniem kierowcy ci będą zmuszeni co dwa tygodnie udać się na 45 godzin na przymusowy odpoczynek.

Ponadto, każdy kierowca będzie mógł pracować dziennie nie dłużej niż dziewięć godzin, ale tak, aby tygodniowo nie było to więcej niż 56 godzin (dotychczas 72 godziny), a w ciągu dwóch tygodni - 90 godzin. W trosce o bezpieczeństwo na drogach dopuszczalne dotąd w drodze wyjątku kierowanie pojazdem przez 12 dni z rzędu ma być skrócone do maksymalnie sześciu dni.
Dzienna przerwa w pracy ma trwać co najmniej 11 godzin, przy czym można ją podzielić na dwie części. Pierwszy nieprzerwany odpoczynek trwałby wtedy co najmniej trzy godziny, drugi zaś - co najmniej dziewięć godzin.

Dyrektywa przewiduje, że za kontrolę przestrzegania nowych zasad będą odpowiadać pracodawcy i to oni, a nie tylko pracujący pod presją kierowcy, będą ponosić odpowiedzialność za łamanie prawa.
Każdy kraj, jeśli zechce, może stosować u siebie bardziej restrykcyjne zasady, ale nie będzie mu wolno rozluźnić przyjętych wspólnych minimalnych zasad europejskich. Komisja Europejska zapowiada, że nie będzie pobłażliwa wobec krajów, które spóźnią się z wprowadzeniem w życie stosownych przepisów.

W marcu przeciwko nowym przepisom protestowało w Brukseli około 500 kierowców autobusów - głównie z Belgii, Francji, Niemiec i Holandii. Wyrażali obawy, że z powodu nowych regulacji będą mniej zarabiać.
Przekonywali też, że unijne prawo nie przystaje do realiów przewozów międzynarodowych, które trwają dłużej niż sześć dni. Obowiązkowe będzie zabieranie dodatkowego kierowcy, co podniesie koszty usługi i uczyni transport drogowy mniej konkurencyjny wobec innych środków transportu.

ŹRÓDŁA

http://euro.pap.com.pl



ARCHIWUM
EUROPE DIRECT
LUBLIN

PROSZĘ WYBRAĆ ROK