SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
W wyniku dialogu z Komisją Europejską i siecią współpracy w zakresie ochrony konsumentów (CPC) krajowych organów ochrony konsumentów, Expedia i Lastminute.com zobowiązały się do lepszego informowania konsumentów o ich prawach i zapewnienia im zwrotu kosztów biletu w ciągu 14 dni w przypadku odwołania lotu przez linię lotniczą.
Po zakończeniu dialogu Expedia i Lastminute.com podpisały następujące zobowiązania:
Lastminute.com zgodziło się wdrożyć większość tych zobowiązań od 1 lipca 2025 r., przy czym pełne wdrożenie nastąpi do 1 września 2025 r., natomiast Expedia oświadczyła, że jej praktyki są zgodne z powyższymi zobowiązaniami.
Dialog ten, prowadzony przez Szwedzką Agencję Konsumentów, miał na celu zachęcenie internetowych biur podróży do dobrowolnego przyjmowania praktyk, które zwiększają ochronę konsumentów i wiedzę na temat ich praw, a także zgodność platformy z prawodawstwem UE. Opiera się on na skoordynowanym działaniu z 2023 r. prowadzonym przez sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów, która zabezpieczyła te same zobowiązania ze strony Edreams ODIGEO, Etraveli Group i Kiwi.com. Łącznie pięć głównych internetowych biur podróży przestrzega tych samych zobowiązań.
Sieć europejskich organów ochrony konsumentów będzie monitorować, czy Expedia i Lastminute.com prawidłowo wdrożyły zobowiązania w uzgodnionym terminie. Sieć będzie również nadal monitorować realizację zobowiązań przez Edreams ODIGEO, Etraveli Group i Kiwi.com. Sieć będzie ponadto nadal promować te zobowiązania wśród innych internetowych biur podróży.
Lastminute.com była wcześniej przedmiotem krajowych działań egzekucyjnych szwedzkiej agencji ochrony konsumentów, podczas których zgodziła się na zobowiązania dotyczące szwedzkiego rynku. Podpisując zobowiązania z siecią CPC, Lastminute.com zadeklarowało, że będzie przestrzegać tych zobowiązań w całym Europejskim Obszarze Gospodarczym. Expedia dobrowolnie podpisała się pod zobowiązaniami wykraczającymi poza wszelkie działania w zakresie egzekwowania prawa na szczeblu krajowym lub unijnym.
Zgodnie z unijnymi prawami pasażerów linie lotnicze, które anulują lot, są zobowiązane do zwrotu kosztów biletu w ciągu 7 dni od momentu, w którym pasażer zdecydował się na zwrot kosztów lotu. Bilety lotnicze można jednak kupić również za pośrednictwem pośrednika („internetowe biuro podróży”). Zobowiązania z 2023 r., do których zobowiązały się Expedia i Lastminute.com, zapewniają jasność w takich przypadkach: Konsumenci otrzymają zwrot pieniędzy maksymalnie w ciągu 14 dni. Krok ten pomaga również stworzyć sprawiedliwe i równe warunki działania w branży podróży lotniczych.
W listopadzie 2023 r. Komisja zaproponowała nowe przepisy dotyczące egzekwowania praw pasażerów w Unii oraz praw pasażerów w kontekście podróży multimodalnych. Proponowane przepisy przewidują takie same ramy czasowe zwrotu przez pośredników kosztów odwołanych lotów (maksymalnie 14 dni). Wnioski te, jak również wniosek z 2013 r. w sprawie praw pasażerów linii lotniczych, są obecnie negocjowane przez współprawodawców.
Sieć CPC to sieć organów odpowiedzialnych za egzekwowanie unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów. Aby przeciwdziałać transgranicznym naruszeniom prawa ochrony konsumentów, te organy krajowe, przy wsparciu Komisji Europejskiej, koordynują swoje działania dochodzeniowe i egzekucyjne. Szczególny mechanizm współpracy i koordynacji, w ramach którego działa sieć, jest regulowany rozporządzeniem w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów.
Ochrona konsumentów: Linie lotnicze zwracają ponad 500 000 bonów lotniczych w wyniku działań Komisji i organów ochrony konsumentów w związku z pandemią COVID-19
Skoordynowane działania konsumentów: podróże lotnicze
Sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów
Prawa pasażerów w UE
Odwołania lotów mogą być bardzo uciążliwe dla podróżnych. Jest to po prostu kwestia podstawowej sprawiedliwości w odniesieniu do niezwłocznego zwrotu kosztów pasażerom. Cieszę się, że lista internetowych biur podróży podpisujących się pod tym podstawowym zobowiązaniem rośnie. Aby zapewnić uczciwe usługi i równe warunki działania w branży podróży lotniczych, konieczne jest szybkie przyłączenie się większej liczby podmiotów.
Henna Virkkunen, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji
W środku letniego sezonu wakacyjnego Expedia i Lastminute.com wysyłają wyraźny sygnał, że poważnie traktują prawa konsumentów, zwłaszcza gdy konsumenci są dotknięci odwołaniem lotu. Dobra wiadomość dla konsumentów jest prosta: Jeśli Twój lot zostanie odwołany, możesz spodziewać się szybszego zwrotu pieniędzy - w ciągu zaledwie 14 dni.
Michael McGrath, komisarz do spraw demokracji, wymiaru sprawiedliwości, praworządności i ochrony konsumentów
Z zadowoleniem przyjmuję decyzję Expedia i Lastminute.com o dobrowolnym dostosowaniu terminów zwrotu kosztów rezerwacji biletów lotniczych do terminów zaproponowanych przez Komisję w listopadzie 2023 r. Jest to pozytywny krok dla konsumentów, którzy skorzystają z szybszych i bardziej przewidywalnych zwrotów, nawet zanim nowe przepisy zostaną formalnie przyjęte przez współprawodawców.
Apostolos Dzidzikostas, komisarz do spraw zrównoważonego transportu i turystyki
Konsumenci
Sprawiedliwość i prawa podstawowe
Więcej internetowych biur podróży zobowiązuje się do zwrotu pieniędzy w ciągu 14 dni za odwołane loty
Polski ( Tłumaczenie maszynowe )
(53.15 KB - PDF)
Download